Cardiotraining
Voor een beter uithoudingsvermogen

My fitplan

Bij Focus Fit Sport- en Bewegingscentrum gebruiken we “het MyFitplan”, een onderbouwd, uniek en motiverend programma. Met dit programma kunnen we als centrum leden testen op kracht en cardio om zo het niveau van de leden te bepalen. Voor wat betreft de cardio gebeurt dit op een hometrainer. Uit de testgegevens blijkt wat het resultaat is op basis van hartslag, vo2 max en wattage. Na het bepalen van het niveau wordt er 10 weken later opnieuw een hertest gedaan en kunnen we in het programma een eventuele progressie laten zien.

De leden van ons centrum kunnen FIT-punten sparen als extra motivatie. De doelstelling van de wekelijkse FIT-punten worden bepaald aan de hand van het gemeten fitheidsniveau, de leeftijd en het geslacht van het lid. Zo creëren we voor de leden een “Fitness Programma op Maat”.

De test is voor bijna iedereen geschikt die binnen ons centrum sport. Uitgezonderd enkele leden met een beperking die deze test in de weg staat of mensen waarbij het conditieniveau of krachtgehalte dusdanig laag is dat ze de test niet uit kunnen voeren. Voor deze groep mensen bepalen we het conditieniveau op een andere manier afhankelijk van wat er mogelijk is. In sommige gevallen zullen we zelf de hartslagzones instellen. Dit bepalen we bij de intake.

Conditie en afvallen

Een ander woord voor uithoudingsvermogen is je cardiorespiratoire uithoudingsvermogen, oftewel: de conditie van je hart en longen. In tegenstelling tot krachttraining, waarbij je vooral kortdurende zware oefeningen uitvoert, draait het bij cardio om langdurende relatief lichte oefeningen. Of anders gezegd: krachttraining is vooral anaeroob (dus zonder al te veel zuurstof nodig te hebben) en cardiofitness is vrijwel geheel aeroob. Het draait om hoeveel zuurstof je kunt opnemen. Daarom kom je de term aeroob uithoudingsvermogen ook wel eens tegen.

Belangrijk bij cardiofitness is het vermogen van je lichaam om gedurende langere tijd een bepaalde activiteit vol te houden. Als je al naar adem snakt tijdens een lichte warming-up dan heb je dus een slecht uithoudingsvermogen. Als je vrolijk fluitend na een pittige spinningsles afstapt, dan heb je een goed uithoudingsvermogen. Hoe beter je hart en longen functioneren, hoe meer zuurstof ze kunnen opnemen. Het wordt wel eens vergeten, maar je hart is een spier. Hoe sterker die spier is, hoe krachtiger het bloed door je lichaam wordt gepompt. Die zuurstof komt in je bloed. Dat bloed transporteert die zuurstof naar je spieren. Hoe meer zuurstof er naar je spieren gaat en hoe beter je spieren de zuurstof kunnen opnemen, hoe langer je spieren een bepaalde prestatie kunnen volhouden zonder te vermoeid te raken. Hoe langer je een prestatie volhoudt, hoe meer energie je gebruikt. Kortom: hoe langer je cardiofitness volhoudt, hoe beter je conditie is, hoe sneller je afvalt. Echter, het een kan niet zonder het ander. Wil je vetmassa reduceren, dan is aanvullende krachttraining naast cardiofitness aan te bevelen. Vaak wordt bij afvallen uitsluitend aan cardiofitness gedacht. Uit onderzoek is gebleken dat de combinatie cardiofitness en krachttrainen effectiever is.